Cayenne oli esimene mudel, mille puhul Porsche kandis sportautomargi legendi üle täiesti uude turusegmenti. Alates maailmaesmaesitlusest 2002. aasta septembris kujunes sellest ülemaailmne edulugu. Nüüd algab uus ajajärk täiselektrilise Cayenne’iga. Cayenne Electric pakub täiesti uuele tasemele tõstetud jõudlust, kasutades innovatsioone, mille oleme välja töötanud autosporti jaoks. Mudel seab uued standardid nii sõiduomaduste kui ka laadimise vallas,“ ütleb Porsche AG juhatuse esimees Oliver Blume. „Silmapaistev elektrijõudlus kohtub igapäevase kasutusmugavusega. Esmaklassiline pikamaamugavus on ühendatud kompromissitu maastikuvõimekusega.“ Porsche on aastal 2025 üks kiiremini muutuvaid autotootjaid, kelle kogu maailmas müüdud sportautodest umbes 36 protsenti olid elektrifitseeritud. Cayenne Electric on selle teekonna järgmine suur samm ning täiendab senist valikut, kus jätkuvalt pakutakse kõrvuti sisepõlemis- ja pistikhübriidmudeleid – täielik valikuvabadus Porsche jõuallikate vahel.
Supersportauto suutlikkus ja vormel-E tasemel energia taaskasutus
Täiselektrilise Cayenne’i mudelkond koosneb esialgu kahest liikmest, need on Cayenne Electric ja Cayenne Turbo Electric. Mõlemad on nelikveolised ning seetõttu varustatud Porsche elektroonilise veojõuhalduse süsteemiga (ePTM).
Cayenne Turbo Electric saavutab 100 km/h paigalt 2,5 sekundiga ja 200 km/h 7,4 sekundiga ning arendab tippkiirust 260 km/h. See võimas e-performance sai teoks tänu värskelt väljatöötatud uuele ajamisüsteemile, mis sisselülitatud paigaltvõtusüsteemi korral arendab kuni 850 kW (1156 hj) võimsust ja kuni 1500 Nm pöördemomenti. Turbo-variandil on tagasilla elektrimootor otsese õlijahutusega, tagamaks pidevat suurt võimsust ja tõhusust. See on võidusõidust üle võetud uuendus. Tavalises sõidurežiimis on saadaval kuni 630 kW (857 hj) võimsust. Möödasõidufunktsiooniga2 (Push-to-Pass) saab nupule vajutades aktiveerida kuni 10 sekundiks veel täiendavad 130 kW (176 hj) võimsust. Baastaseme Cayenne Electric arendab tavaliselt 300 kW (408 hj) ning sisselülitatud paigaltvõtusüsteemiga 325 kW (442 hj) ja 835 Nm. 0–100 km/h spurdiks kulub sel autol 4,8 sekundit ning tippkiiruseks saavutab ta 230 km/h.
Cayenne Electric pakub ka parimaid näitajaid energia taaskasutuse vallas, saavutades 600 kW taaskasutusvõimsusega vormel-E taseme. Argielus saab umbes 97 protsenti kõigist pidurdustest teha ainult elektrimootorite abil. Mehaanilisi hõõrdpidureid tuleb rakendada harva. Cayenne Electric Turbo Porsche jaoks on selle jaoks lisavarustusena saadaval ka keraamilised komposiitpidurid (PCCB).
Cayenne Electricu mitmekülgsus põhineb paljuski tema veermikul. Adaptiivne õhkvedrustus koos Porsche aktiivvedrustusega (PASM) kuulub mõlemal mudelil põhivarustusse. Turbo saab lisaks Porsche kurvistabiilsuse juhtsüsteemi (PTV Plus) piiratud libisemisega tagadiferentsiaali. Mõlemat mudelit võib varustada tagarattaroolimisega, mis pöörab tagumisi rattaid kuni viis kraadi. Lisaks on esimest korda mudelivaliku lipulaevale saadaval aktiivvedrustus Porsche Active Ride. Porsche sportsedaanidelt tuttav aktiivvedrustussüsteem on Cayenne’il kasutusel esimest korda ning kõrvaldab peaaegu täielikult kere kõikumise, tagades erakordse stabiilsuse, dünaamika ja mugavused.
Uuenduslik laadimismugavus: kiire, võimas ja juhtmeta
Täiselektriliste Cayenne’i mudelite südameks on värskelt väljatöötatud 113 kWh kõrgepingeaku, millel optimaalse termoregulatsiooni tagamiseks on kahepoolne jahutus. See võimaldas saavutada WLTP kombineeritud sõiduulatuseks Cayenne Electricul kuni 642 km ja Cayenne Electric Turbol kuni 623 km. Tänu 800-voldisele tööpingele saab Cayenne’i alalisvooluga laadida võimsusega kuni 390 kW ja teatud tingimustel isegi kuni 400 kW4. Aku täituvuse saab 10 protsendilt tõsta 80-ni vähem kui 16 minutiga1 ning energiat 325 (Cayenne Electric) või 315 (Cayenne Turbo Electric) kilomeetri läbimiseks lisada 10 minuti3 jooksul. Võimas laadimine oli uue Cayenne’i väljatöötamisel tähelepanu keskpunktis.
Cayenne Electric on ka esimene Porsche, mis toetab juhtmevaba laadimist (lisavarustusena) võimsusega kuni 11 kW. Porsche juhtmeteta laadimiseks tuleb vaid auto vastavasse kohta parkida. Laadimine käivitub automaatselt.
Uus välisdisain: progressiivne, aerodünaamiline ja eksimatult Cayenne
Cayenne Electric ühendab Porschele omased proportsioonid selgelt välja arendatud disainikeelega. „Uus Cayenne on äratuntavalt Porsche ja äratuntavalt Cayenne. Toestusime läbiproovitud disainivõtetele ja säilitasime kõik, mis selle linnamaasturi ainulaadseks teeb. Tulemuseks on kaasaegne disainikontseptsioon, mis viib Cayenne’i tulevikku,“ ütles Porsche peadisainer Michael Mauer. Kohe torkavad silma madal mootorikate ja saledad LED-maatriksesituled. Viimased rõhutavad sõiduki laiust ning kõik valgustusfunktsioonid on neis koondatud ühte moodulisse. Tugevate kontuuridega esitiivad on samuti väga tüüpilised Porsche teistele mudelitele, nagu ka legendaarne tahapoole langev katusejoon.
Külgvaadet ilmestavad aknaraamideta uksed ja rõhutatud rant uksepinnal. Küljekarpidel on iseloomulik ruumiline disain ning need on värvitud metallikhalliks (Volcanic Grey Metallic) või Cayenne Electric Turbo korral läikivmustaks. Kahetooniline värvikontseptsioon rõhutab auto sportlikke proportsioone. Mudelikohased rattakoopaservad toovad esile sõiduki maastikusuutliku iseloomu. Kaasaegset disainikeelt rõhutavad sellised tagaosa elemendid nagu iseloomuliku ruumilise kujunduse ja animeeritud graafikaga valgusliist, samuti valgustatud kiri „PORSCHE“. Cayenne Electric Turbo saab ka mitmed kontrasttoonis elemendid, kus kasutatakse eksklusiivset värvitooni Turbonite. Nende hulka kuuluvad Porsche vapid, valuvelgede välisküljed ja küljeakende raamid. Turbonite-toonid delikaatsed aktsendid täiendavad samuti valgusliistu ja kirja „PORSCHE“.
Klientidele, kellel on erinõudmised pealesõidunurga ja vastupidavuse asjus, pakutakse maastikupaketti. Selle muudetud geomeetriaga esiosa aitab turvaliselt hakkama saada konarlikel pinnaseteedel, eriti järskudel tõusudel-langustel ja murdmaastikul.
Tänu õhutakistustegurile 0,25 on uus Cayenne Electric oma klassi üks voolujoonelisemaid linnamaastureid, mis tuleb kasuks nii sõiduulatusele kui ka energiatarbele. Porsche aktiivaerodünaamika (PAA) kohandab auto aerodünaamika omadused täpselt vastavaks sõiduolude ja kiirusega ning tõhusa juhtimisstrateegia kõrval annab täiendava surujõuga oma panuse ka sõidudünaamikasse, mida Porschelt oodatakse. Aktiivaerodünaamika sisaldab muuhulgas liikuvaid jahutusõhu klappe autoninas, adaptiivset katusespoilerit ning uuenduslikke aktiivseid juhtpindasid Turbo tagaosas. Need on küljekantide pikenduseks ning aitavad õhuvoolu rahustada, mis annab tulemuseks kasvanud sõiduulatuse, eriti suurematel kiirustel. Aerodünaamikameetmete hulka kuuluvad ka õhukardinad kere esiosas, peaaegu täielikult kaetud autopõhi, spetsiaalsed aerodünaamilised veljed ja tagadifuusor.
Uus tase kasutusväärtuses, mugavuses ja isikupärasuses
Uus Cayenne Electric on 55 millimeetrit pikem kui sisepõlemismootoriga mudel. Uus linnamaastur on 4985 mm pikk, 1980 mm lai ja 1674 mm kõrge. Erinevus on suurim teljevahes (3023 mm), kus ligi 13 cm kasvu tähendab tagaistujatele suuremat jalaruumi ja enamat mugavust kui kunagi varem. Elektriliselt reguleeritavad tagaistmed kuuluvad põhivarustusse, võimaldades paindlikku üleminekut mugavusasendist pagasiveo vajadustele. Pakiruumi maht on 781 kuni 1588 liitrit, pluss 90-liitrine eesmine pakiruum. Uue auto praktilisi omadusi rõhutab ka selle pukseerimisvõimsus, mis sõltuvalt varustusest ulatub 3,5 tonnini.
Äsja kasutusele võetud meeleolurežiimid (Mood Modes) teevad auto reisijateruumist kogemusruumi, mis kohandub meeleolu ja olukorraga. Sõltuvalt valitud programmist muutuvad isteasend, valgustuse meeleolu, kliimaseadme töörežiim, heliprofiil ja ekraanide kujundus. Liugajamiga panoraam-katuseluuk on varustatud funktsiooniga Variable Light Control, mis võimaldab vedelkristallkile läbipaistvust elektriliselt muuta ja loob eriliselt õhulise ruumikustunde. Veel üheks märkimisväärseks uuenduseks on pinnasoojendus, mis soojendab mitte üksnes istmeid, vaid ka suuri kontaktpindu käetugedel ja uksepaneelide osi. Mugavusseadmete loetelu täiendab laiendatud meeleoluvalgustus koos suhtlusvalgustiga. Viimane tähendab animeeritud valgusliistu, mis tervitab autosse sisenevaid reisijaid ja kajastab visuaalselt auto erinevaid olekuid, näiteks laadimist.
Ükski varasem Cayenne pole olnud nii ulatuslikult ja isikupäraselt kujundatav kui uus täiselektriline mudel. Klientide valikuvõimalused sisaldavad 13 standardset kerevärvi, üheksat veljedisaini mõõdus 20 kuni 22 tolli, 12 interjöörkombinatsiooni, kuni viit interjööripaketti ja kuni viit aktsendipaketti. Tänu Porsche Exclusive Manufakturi laiendatud kerevärvide valikule programmidega Paint to Sample ja Sonderwunsch saavad kliendid oma Cayenne’i isikupärastada vastavalt oma isiklikele eelistustele alates suurest hulgast lisavõimalustest kuni täielikult unikaalsete üksikeksemplarideni.
Porsche Designi eritellimusel valmivate kellade programmi laiendati ja see sisaldab nüüd ka linnamaasturite mudelivalikut. See tähendab, et Cayenne’i ostja saab nüüd endale tellida ka käekella Porsche oma Šveitsi kellatehasest, mis on kuni viimase detailini vastavuses tema tellitud sõidukiga.
Porsche Driver Experience – Porsche suurim ekraanipind
Digiteerimise vallas viib Cayenne Electric sõidukogemuse uuele tasemele. Värskelt väljatöötatud Porsche Driver Experience’i südames on uus Flow Display – elegantselt nõgusa pinnaga OLED-ekraan, mis sulab harmooniliselt kokku keskkonsooliga ning võimaldab teha selge vahe ekraani ja juhtpindade vahele. Seda täiendab täisdigitaalne näidikupaneel 14,25-tollise OLED-ekraaniga ja soovi korral ka 14,9-tolline ekraan eesmise kaasreisija ees. Need kokku moodustavad suurema ekraanipikka kui üheski teises Porsches kunagi nähtud. Esimest korda on Cayenne’ile saadaval ka liitreaalsusega esiklaasinäidik, mille kujutise suurus vastab 87-tollisele ekraanile kümne meetri kaugusel auto ees. Kõik ekraanid sulanduvad harmooniliselt interjööri kujundusse. Kõige sagedamini kasutatavad nupud ja lülitid, näiteks kliimaseadme ja helitugevuse omad, on seevastu analoogtehnika. Lisaks töötati välja selline käetugi, mis võimaldab juhil kasutada digitaalseid ja analoogjuhtseadiseid ergonoomiliselt – isegi eriti dünaamilistes sõiduoludes.
Uus Porsche Digital Interaction on digitaalse kasutusfilosoofia ja disainikeel, mis kujutab endast Porsche Driver Experience’i laiendust ning on suunatud isikupärastamise ja funktsioonide kiire kättesaadavuse poole. Vidinad võimaldavad ligipääsu eelistatud funktsioonidele, kuna rakendus Themes muudab kõigi ekraanide värviskeemi. Porsche rakenduste keskuse (Porsche App Centre) kaudu saab sõidukiga integreerida arvukaid kolmandate osapoolte rakendusi. Mitmesugused voogedastus- ja mängufunktsioonid viivad digitaalkogemuse uuele tasemel. Sellele aitab kaasa ka uus häälabiline Voice Pilot. Tänu tehisintellektile saab see aru keerukatest seostatud päringutest, suudab tuvastada konteksti ja vastab nagu ehtne vestluspartner. See võimaldab vaistlikult juhtida navigatsioonisüsteemi ning interneti vahendusel on kättesaadav ulatuslik teadmiste baas. Porsche Digital Key abil muutuvad nutitelefon ja nutikell sõiduki võtmeteks, mida saab digitaalselt jagada kuni veel seitsme kasutajaga.
Uued etalonid tänu elektrifitseerimisele – kolm jõuallikat ka pärast aastat 2030
Uus Cayenne Electric täiendab nüüd olemasolevate jõuallikate valikut, mida paralleelselt hakatakse pakkuma kõikjal maailmas. „Klientide inspireerimine on meil Porsches kõrgeima prioriteediga. Cayenne’i elektrifitseerimisega jõuame uuele suutlikkuse tasemele, mis kehtestab tulevikuks uued etalonid. Samal ajal jätkame tõhusate sisepõlemismootori ja hübriidajamiga Cayenne’i edasiarendamist ka järgmise aastakümne jooksul,“ ütles müügi- ja turundusdirektor Matthias Becker. „See strateegia kehtib ka Porsche kogu tooteportfelli kohta. Igas segmendis, kus me oleme esindatud, on klientidel tulevikus valda täiselektriliste ja sisepõlemismootoriga jõuallikate vahel.“
Täiselektrilised Cayenne’i mudelid on nüüdsest tellitavad. Cayenne Electricu hinnad Eestis algavad 110 310 eurost ning Cayenne Electric Turbo hinnad 173 140 eurost, sisaldades käibemaksu ja riigikohast varustust.
Cayenne Electric (WLTP, esialgsed andmed): keskmine elektrienergia kulu 21,8–19,7 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km, CO2-klass A
Cayenne Turbo Electric (WLTP, esialgsed andmed): keskmine elektrienergia kulu 22,3–20,4 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km, CO2-klass A
1 Cayenne’i laadimisaeg alalisvooluga (DC) maksimaalsel laadimisvõimsusel aku täituvuselt 10% kuni täituvuseni 80% optimaalsetes tingimustes – CCS-kiirlaadimisjaam võimsusega üle 390 kW, pingega üle 850 V, vooluga üle 520 A, aku temperatuur 15°C, algne täituvus 9% ja allesjäänud sõiduulatus alla 60 km.
2 Aku täituvus ja temperatuur võivad mõjutada möödasõidufunktsiooni suutlikkust.
3 Cayenne’ile lisaks laaditud sõiduulatus 10 minuti jooksul alalisvooluga (DC) maksimaalsel laadimisvõimsusel optimaalsetes tingimustes – CCS-kiirlaadimisjaam võimsusega üle 390 kW, pingega üle 850 V, vooluga üle 520 A, aku temperatuur 15°C, algne täituvus 9% ja allesjäänud sõiduulatus alla 60 km – vastavalt Saksamaa versiooni põhivarustusega sõiduki WLTP-tsükli energiakulule.
4 Cayenne’i laadimisvõimsus CCS-kiirlaadimisjaamas võimsusega üle 400 kW, pingega üle 850 V, vooluga üle 520 A, aku algne täituvus 45% – 48%, aku temperatuur 40°C – 42°C. Maksimaalne laadimisvõimsus alalisvooluga (DC) laadimisel aku täituvuselt 10% täituvuseni 80% on 390 kW optimaalsetes tingimustes – CCS-kiirlaadimisjaam võimsusega üle 390 kW, pingega üle 850 V, vooluga üle 520 A, aku temperatuur 15°C, algne täituvus 9% ja allesjäänud sõiduulatus alla 60 km.
Lähemat infot ning foto- ja videomaterjali leiate Porsche meediakeskusest aadressil newsroom.porsche.com
Kui väärtused on toodud vahemikena, ei kehti need ühe konkreetse sõiduki kohta ega ole osa pakkumisest. Andmed on mõeldud üksnes erinevate sõidukitüüpide võrdlemiseks ja kehtivad Saksamaa turu tootevaliku kohta. Lisavarustus ja -tarvikud (lisaseadmed, rehvimõõdud jms) võivad muuta sõiduki asjassepuutuvaid näitajaid nagu mass, veeretakistus ja aerodünaamika ning lisaks ilmale, liiklusoludele ja individuaalsele sõidumaneerile mõjutada sõiduki kütuse-/energiakulu, heitgaaside CO2 sisaldust, sõiduulatust ja suutlikkusnäitajaid.
Viimati muudetud: 20.11.2025