Selle isikupärastatud mudeli välimuse ja interjööri loomisel oli inspiratsiooniks G-seeria 911, millega F. A. Porsche sõitis 1980. aastatel. 90 autot, mis saavad ka elegantse Heritage Designi elemendid, ehitab Porsche Sonderwunsch. Ühe neist ostis juba F. A. poeg Mark Porsche. Kollektsionääridele mõeldud mudeli ostjaid ootab ees ainulaadne kogemus – nad saavad oma juubeliautot veelgi isikupärastada. 911 GT3 90 F. A. Porsche on tellitav alates aprillist 2026. Legendaarse Porsche Design Chronograph 1 eksklusiivne väljaanne ja spetsiaalne reisikott kuuluvad kauba juurde.
Stuttgart. „Kui lähtuda objekti funktsioonist, sünnib selle vorm justkui iseenesest,“ kõlas Ferdinand Alexander Porsche – lihtsalt F. A. – disainikreedo. Oma nägemuse, mis taotles kompromissitut lihtsust, kuni alles jäid vaid kõige olulisemad elemendid, oli ta juba varem ellu viinud legendaarse 911 loomisel. 1972. aastal asutas ta koos oma venna Hans-Peteriga disainistuudio Porsche Design. Seal sündinud esemed – alates Chronograph I käekellast kuni vahetatavate läätsedega päikeseprillide P’8478-ni – said kiiresti kaasaegse disaini ikoonideks. 11. detsembril 2025 oleks F. A. Porsche saanud 90-aastaseks.
Selle tähtpäeva tähistamiseks tegi Sonderwunschi meeskond koostööd F. A. Porsche noorima poja, Mark Porschega, et luua eriline juubelimudel: 911 GT3 90 F. A. Porsche. Üks neist autodest kuulub Mark Porschele endale, ülejäänud 89 eksemplari on saadaval klientidele kogu maailmas. „Olen kindel, et mu isale oleks see eriline 911 väga meeldinud,“ ütles Mark Porsche. „Paljude detailide kaudu põimisime sellesse projekti tema isiklikud eelistused. Mudelile loodud eksklusiivne värvitoon F. A. Greenmetallic meenutab tema enda 911 klassikalist Oakgreenmetallic'ut. Istmete kesksiiludel kasutatav kangas F. A. Grid-Weave viitab aga tema lemmikpintsaku mustrile.“
911 GT3 90 F. A. Porsche on tellitav alates aprillist 2026 hinnaga 381 550 koos käibemaksuga (Eesti). Legendaarse Porsche Design Chronograph 1 eksklusiivne väljaanne ja spetsiaalne reisikott kuuluvad kauba juurde. Tootmine algab 2026. aasta teises pooles, kui kõik ostjad on koostanud oma lõplikud, isikupärastatud konfiguratsioonid. Kollektsionäärimudel põhineb Touring-paketiga 911 GT3-l – tänavasportauto vähem silmatorkaval, väljatõusva tagaspoileriga versioonil. Vabalt hingav 4,0-liitrine kuuesilindriline boksermootor arendab 375 kW (510 hj) võimsust ja 450 Nm pöördemomenti.
Loodud F. A. rohelise 911 järgi – Paint to Sample Plus
F. A. Greenmetallic on juubelimudeli eksklusiivse kerevärvi nimi. Selle loomisel saadi inspiratsiooni F. A. Porsche enda 911 legendaarselt roheliselt kerevärvilt Oakgreenmetallic. Paint to Sample Plusi spetsialistid lõid uue värvitooni koostöös Porsche perekonnaga. 2026. aastast kinnitatakse eksklusiivne silt A-piilarile kõigil autodel, mis saavad kerevärvi programmidest Paint to Sample või Paint to Sample Plus. Juubelimudel on esimene, mis seda uut tähist kandma hakkab.
Veel üks välimuse erilahendus – mis tavaliselt ei ole saadaval Touring-paketiga 911 GT3-le – on poolmati musta värviga kaetud veljed Sport Classic. Klassikalistest Fuchsi velgedest inspireeritud lahenduse juurde kuuluvad keskmutriga kinnitus ja ajalooline, 1963. aastast pärit vapp keskkapslil. Mootorikatte võret kaunistab „90 F. A. Porsche“ kullatud logo.
Pintsakumustrist inspireeritud: eriline kangas istmete kesksiiludel
Beežid Chalk Beige-tooni tepingud ja spetsiaalkangast F. A. Grid-Weave valmistatud kesksiilud täiendavad pruunis Truffle Brown-toonis Club-nahast polsterdust ja loovad F. A. Porsche mälestuseks erilise atmosfääri. F. A. Grid-Weave on kasutusel ka kindalaeka ja pakiruumi kahepoolsel põhjamati juures.
Kanga muster on viievärviline, seal on kokku kootud mustad, rohelised, trühvlipruunid, kreemikad ja bordoopunased lõngad. „Minu isa lemmikpintsakud olid sellise mustriga. Sarnaselt tema pliiatsile, piibule ja tuhatoosile on need pintsakud osa minu lapsepõlvest ja lahutamatult seotud tema kodukontoriga,“ selgitas Mark Porsche. Sport Chrono kell armatuurlaua ülaosas põhineb algupärasel Chronograph I käekellal, mis loodi F. A. Porsche jaoks üksikeksemplarina. Samuti püüab interjööris pilku open-pore-viimistlusega pähklipuuvineerist nupp käiguvalitsal, mida ehib F. A. Porsche graveeritud allkirjaga silt. Veel üks kullatud silt allkirja, algupärase 911 silueti ja kirjaga „One of 90“ asub armatuurlaual ning märgib ära, et iga 911 GT3 90 F. A. Porsche on kollektsionääridele mõeldud eriseeriasse kuuluv haruldus. Ka keskkonsooli panipaik kannab samasugust reljeefset disaini nagu märk mootorikattel.
Porsche Design Chronograph 1 eksklusiivne väljaanne
Eriseeria auto ostjad saavad ka Chronograph 1 eksklusiivse versiooni omanikuks. Spetsiaalsest Super-LumiNovast valmistatud helendav materjal osutitel ja numbrilaual põhineb vanutatud raadiumi või triitiumi väljanägemisel ning loob paatinaefekti. Kella erakordset vanaaegset iseloomu täiendab Porsche Designi ajalooline logo selle rihmapandlal ja kroonnupul. F. A. initsiaalid on näha sihverplaadil nädalapäeva ja kuupäeva näidiku kohal. Tavaliselt asub seal Porsche Designi logo, kuid F. A. Porsche lasi oma isiklikul kellal kanda sinna enda nimetähed. Ajalooline kell kuulub praegu tema pärijatele. Automaatse kellamehhanismi hooratas on sama kuju ja värviga nagu kollektsionäärisõiduki rattad. Korpuse tagaküljele on graveeritud eriseeria järjenumber (XX/90) ja F. A. Porsche allkiri. Erinevalt originaalist valmistatakse korpus ülikergest, vastupidavast ja hüpoallergeenilisest titaanist, kuid sarnaselt 1972. aastal valminud algupärandile on see musta pinnakattega.
Musta titaanrihma asemel võivad ostjad kella kanda ka nahkrihmaga, mis samuti komplekti kuulub. Nahk ja tepingute muster on samad nagu sportauto interjööris. Tänu kiirvahetussüsteemile saab kellarihmu vahetada kiiresti ja tööriistu kasutamata. Sarnaselt kõigile teistele Porsche Designi kelladele on ka see COSC-sertifikaadiga, mis kindlustab maksimaalse täpsuse. Kellad valmivad käsitööna Porsche oma kellatehases, mis asub Šveitsis Grenchenis.
Käekell põhineb mudelil Chronograph 1 – 1972 Limited Edition, mille Porsche Design tõi aastal 2022 välja ettevõtte asutamise 50. aastapäevaks. See kujundati kuni pisimate detailideni originaali järgides ning on tehniliselt tipptasemel. Kella saamislugu räägib, et toona värskelt asutatud ettevõte Porsche Design sai oma esimese tellimuse Porsche AG-lt: kujundada käekell teenekatele töötajatele ja juubilaridele. Esialgu telliti 20 ajanäitajat. Disaini inspiratsiooniks oli Porsche 911 armatuurlaud, mis püsib selgelt loetav ka äärmuslikes oludes. F. A. kandis selle välimuse ja funktsionaalsuse üle kellale, kus mattmustal sihverplaadi taustal on helendavad valged osutid ja numbrid ning silmatorkav punane sekundiosuti. Chronograph I oli maailma esimene must käekell ning sai kiiresti klassikuks ja F. A. Porsche funktsionaalsete disainipõhimõtete sümboliks.
Sõiduki stiilis reisikott
Lisaks Porsche Designi käekellale Chronograph 1 – 911 GT3 90 F. A. Porsche kuulub eksklusiivsesse paketti ka spetsiaalne reisikott. Materjalide ja värvide osas järgib see mahukas reisikott interjööri kujunduse kontseptsiooni. Kott valmistatakse samast Truffle Brown-toonis nahast, mis on kasutusel sõiduki interjööris, samuti kannab kott Chalk Beige-toonis tepinguid. Reiskoti esitasku vooder valmistatakse kangast F. A. Grid-Weave, mis katab ka istmete kesksiilusid, kuna koti enda sisu vooderdatakse kõrgkvaliteetse mikrokiudkangaga. Juubelilogo, mis on samasugune nagu märk sõiduki mootorikattel, tikitakse ka koti välistaskule.
Legendaarne tagasitulija – Porsche Juniori kelk
Juubeli puhul jõuab uuesti tootmisse veel üks legendaarne F. A. Porsche disainitud ese – Porsche Junior. Vannikujulist sportkelku pakkus Porsche 1960ndatel aastatel eeskätt noortele huvilistele. Nagu perekonnaalbumi fotod tunnistavad, pidasid sellest väga lugu ka F. A. Porsche ja tema lapsed. Uusversioon valmistatakse süsinikkiust – materjalist, mida on põhjalikult proovile pandud nii võidusõidus kui ka autotööstuses –, mis muudab kelgu iseäranis kergeks. Kevlarist kandeosa lisab tugevust veelgi. Sarnaselt autole valmib ka Porsche Junior ainult 90 eksemplaris ning on rohelises F. A. Greenmetallic värvitoonis. Kelgu istmepadi on kaetud kangaga F. A. Grid-Weave, mis on kasutusel ka 911 GT3 90 F. A. Porsche istmetel.
F. A. Porsche ja Porsche Design
Ferdinand Alexander Porsche sündis 11. detsembril 1935. Ta kasvas üles keskkonnas, mida iseloomustasid tehnika ja teedrajav vaim. F. A. veetis enamiku oma noorusest Schüttguti mõisas Zell am Sees. Disaini vastu hakkas ta huvi tundma juba noores eas, õppides lühikest aega Ulmi tunnustatud disainikoolis. 1957. aastal asus ta praktikandina tööle Porsche modelleerimisosakonnas. Märtsis 1961 viidi see üksus keredisaini osakonna alt ära eraldiseisvaks F. A. Porsche „stuudioks“. Noore juhi käe all loodi 901/911, vormel-1 auto 804 ja Porsche 904 Carrera GTS. Pärast seda, kui kõik Porsche perekonna liikmed olid Porsche KG igapäevajuhtimisest eemaldunud ning ettevõte muudeti aktsiaseltsiks, asutasid F. A. ja tema vend Hans-Peter 1972. aastal Stuttgardis oma ettevõtte, mis sai nimeks Porsche Design.
Kaks aastat hiljem viis ta firma peakorteri Zell am Seesse, kus see oli Schüttguti mõisast kiviviske kaugusel. Järgmistel aastakümnetel disainis F. A. arvukalt klassikaks saanud esemeid nagu mehaanilised käekellad, prillid, tulemasinad, piibud ja kirjatarbed, mis Porsche Designi kaubamärgi all kogu maailmas tuntust kogusid. Samal ajal disainis ta koos oma tiimiga kõikvõimalikke tööstuskaupu, majapidamisriistu ja tarbeesemeid paljudele rahvusvaheliselt tuntud ettevõtetele Design by F. A. Porsche sildi all. F. A. suri 5. aprillil 2012 Salzburgis.
Disainistuudio Zell am Sees, mis praegu kannab oma asutaja auks nime Studio F. A. Porsche, on Porsche Designi kaubamärgi südameks tänase päevani. F. A. Porsche arusaamadega kooskõlas järgivad ka kõik selle praegused tööd tema ajatu ja funktsionaalse disaini filosoofiat, mitte kiirelt mööduvaid trende.
Lähemat infot ning foto- ja videomaterjali leiate Porsche meediakeskusest aadressil newsroom.porsche.de
911 GT3 Touring (WLTP) keskmine kütusekulu 13,8 – 13,7 l/100 km, keskmine CO2 heitkogus 312 – 310 g/km, CO2 klass G
Kui väärtused on toodud vahemikena, ei kehti need ühe konkreetse sõiduki kohta ega ole osa pakkumisest. Andmed on mõeldud üksnes erinevate sõidukitüüpide võrdlemiseks ja kehtivad Saksamaa turu tootevaliku kohta. Lisavarustus ja -tarvikud (lisaseadmed, rehvimõõdud jms) võivad muuta sõiduki asjassepuutuvaid näitajaid nagu mass, veeretakistus ja aerodünaamika ning lisaks ilmale, liiklusoludele ja individuaalsele sõidumaneerile mõjutada sõiduki kütuse-/energiakulu, heitgaaside CO2 sisaldust, sõiduulatust ja suutlikkusnäitajaid.
Viimati muudetud: 12.12.2025