Pühademelu Taycani ümber: tootmisjuubel ja kilomeetrikuningad

Jõutud on oluliste verstapostideni

7. novembril veeres tootmisliinilt maha 100 000. Taycan. Juubeliauto lahkus koosteliinilt umbes kolm aastat pärast seda, kui septembris 2019 algas tootmine Zuffenhauseni peatehases. Neptune Blue-värvitoonis Taycan Turbo S oli mõeldud Suurbritanniast pärit kliendile. „Oleme väga rahul, et jõudsime tootmisajaloos sellise verstapostini nii kiiresti vaatamata hiljutistele raskustele, mida põhjustasid pooljuhtide nappus ja pidevalt muutuv olukord koroonarindel,“ ütles Taycani mudelkonna juht Kevin Giek. „Taycaniga tegime ühemõtteliselt eduka stardi elektriajastusse.“

Täiselektrilise sportauto kolm suuremat turgu on praegu USA, Hiina ja Suurbritannia/Iirimaa. Mudel on hetkel saadaval kolmes kereversioonis – Taycani sportsedaan, Taycan Cross Turismo ja Taycan Sport Turismo. Kõigil juhtudel on kuni viis mootorivarianti ühendatud taga- või nelikeoga. 513-kilomeetrine sõiduulatus (WLTP) teeb Taycan 4S-ist kõige pikema sõiduulatusega variandi. Taycan Turbo S hoiab aga hetkel enda käes kõige kiirema seeria-elektrisõiduki rekordit Nürburgringi Nordschleifel, olles raja läbinud 7 minuti ja 33 sekundiga.

Disaini- ja tehnikahuviline: Jean-Hubert Revolon ja tema Taycan 4S

100 000 pole ainult toodetud Taycanide arv. See on märgilise tähendusega ka läbisõidu mõttes, sest paljud kliendid on elektrilise sportautoga juba üle 100 000 kilomeetri läbinud. Jean-Hubert Revolon on 2020. aasta augusti keskpaigast peale oma Taycan 4S-iga jätnud seljataha üle 188 119 kilomeetri. 43-aastane transpordiettevõtja elab Prantsusmaal Lyoni kandis ning on oma Porschega külastanud juba peaaegu kõiki naaberriike, päevane läbisõit on olnud kuni 1200 kilomeetrit.


Taycan 4S omanik Jean-Hubert Revolon ja tema Taycan 4S  (188 119 km läbisõiduga)

Auto ostmise põhjused olid selle disain ja „tehnilised uuendused, mis on head nii keskkonnale kui ka minu eelarvele tänu väikestele jooksvatele kuludele,“ ütleb ta ise. Teised tugevused on tema arvates auto suutlikkus ja vedrustus, mis pakub „kuratlikult head haarduvust ja maksimaalset manööverdusvõimet, millega suudavad hakkama saada ainult Porsche võlurid“. Lisaks kinnitab mees, et ükski tema autodest pole olnud nii töökindel kui Taycan 4S. Seni on vaja olnud vahetada vaid üks vedrustuse andur.

Kuid mitte alati pole kõik nii sujuvalt laabunud. Revolon kirjeldab omamoodi laadimiskogemust, kui ta seisis oma Taycaniga vaid mõne meetri kaugusel laadimisjaamast, kuid selleni jõudmist takistas aed. Laadimisjaam oli osa kiirtee äärsest puhkeplatsist ja linna poolt sinna juurdepääs puudus, kuid navigatsioonisüsteem oli seda valesti näidanud.

Spontaanne ost: Guillaume Takvorian ja tema Taycan 4S

Guillaume Takvorian on veel üks kilomeetrikuningas. Kui tema Taycan 4S-i odomeeter jõudis kuuekohalise näiduni, jäädvustas mees selle hetke oma mobiiltelefoniga. Fotosessiooni ajaks oli tema Porsche jätnud seljataha juba 113 977 kilomeetrit ning see arv muudkui kasvab.


Takvorian perekond ja Taycan 4S (113 977 km läbisõiduga)

Marseille’ apteeker ostis Volcano Grey-toonis sportsedaani hetkeemotsiooni ajel juunis 2020. „Touloni Porsche esindus oli Taycani just kätte saanud. Proovisõidu järel otsustasin ma silmapilkselt selle mudeli kasuks,“ naeratab 41-aastane Takvorian. Tööasjus liigub ta oma Taycan 4S-iga ringi põhiliselt Lõuna-Prantsusmaal. „Kõige pikem teekond oli Marseille’st Savoia Alpides asuvasse Megève’i. 440-kilomeetrine sõit oli algusest lõpuni ülesmäge, mis loomulikult suurendas energiakulu. Seepärast peatusingi Grenoble’i Porsche esinduses ja sain oma Taycani tasuta laadida.“ Kui kõrvale jätta lärmakas ventilaatoritiivik, mis garantiikorras välja vahetati, pole tal kogu selle aja jooksul muresid olnud.

„Taycaniga sõitmine on lausa lust ja lillepidu,“ ütleb Takvorian. Lisaks silmapilkselt kättesaadavale võimsusele peab ta auto tugevuseks ka selle väljanägemist: „Disaini mõttes on Taycan ehtne Porsche, paljud detailid on margile iseloomulikud. Sellele lisanduvad modernsus ja soliidne ehituskvaliteet.“ Pideva sõitjana kiidab Takvorian ka elektriajami madalat mürataset. „Mulle meeldib mu 911 Targa hääl, aga pikki otsi läbides on Taycanis valitsev vaikus väga meeldiv.“ Oma Porschet laeb ta alati öösiti kodus seinakilbi kaudu, kasutades kiirlaadimisjaamu ainult hädavajadusel.

 

Sagedased tööreisid Ida-Euroopas: Markus Kreutel ja tema Taycan Turbo

Seevastu Markus Kreutel kasutab aku laadimiseks just põhiliselt kiirlaadimisjaamu. Pole ka ime, sest tema päevased läbisõidud ulatuvad kuni 1500 kilomeetrini. Veebruarist 2021 kuni augustini 2022 läbis Porsche töötaja oma ametiauto Taycan Turboga täpselt 134 911 kilomeetrit. Kreutel on Porsche kereplaneerimise juht ning vastutab toorikkerede tootmise eest Zuffenhausenis, Leipzigis ja Bratislavas. Tütarfirma Porsche Toolmaking tegevjuhina aga hoolitseb ta ka tehaste eest Schwarzenbergis, Dubnicas ja Horna Stredas. Seetõttu sõidab mees tihti Porsche peakorterist Zuffenhausenist Slovakkiasse või Saksamaa ja Tšehhimaa piiril asuvasse Maagimäestikku.


Markus Kreutel ja tema Taycan Turbo (134 911 km läbisõiduga)

Lisaks pikamaasõiduvõimetele, turvalisele teelpüsivusele isegi halva ilma korral ja täpsele juhitavusele kiidab Kreutel madalaid jooksvaid kulusid võrreldes sisepõlemismootoritega. Temalegi meeldivad ehituskvaliteet ja vastupidavus, valge Taycan on rohkem kui 100 000 kilomeetri jooksul kõik katsumused vapralt vastu pidanud nii visuaalselt kui ka tehniliselt. „Aku mahutavus on ikka veel 91 protsenti algsest,“ ütleb Kreutel. Ning taas on ainuke ettetulnud probleem olnud tühine – tagaluugi luku lahtipääsenud plastkate.

Laadimistaristu seevastu on Kreuteli kannatlikkuse mõnikord proovile pannud. „Meelde on jäänud üks reis Rumeeniasse,“ räägib ta. „Esimene laadimisjaam Timișoaras, kuhu ma jõudsin kell kaks öösel, kahjuks ei töötanud. Järgmine laadimisjaam Aradis asus pimedal kõrvaltänaval.“ Seega on kiirlaadimisvõrgu laiendamine tema soovide hulgas esikohal.

Lõpp ja algus: Auto Bildi ja auto, motor und sporti kestvustestid

Lisaks klientidele ja Porsche töötajatele sõidavad Taycaniga sageli ka autoajakirjanikud. Frozen Blue-värvi Taycan 4S läbis 100 000 kilomeetrit Saksamaa ajakirja Auto Bild kiirendatud vastupidavustesti käigus. 17. oktoobril 2020 alanud nõudlik kestvustest finišeeris 2022. aasta novembris. „Mulle kinnitas Taycani kestvustest vähemalt kolme asja. Esiteks on vähe autosid, mis endale nii palju tähelepanu tõmbavad,“ ütles Bildi kontsernis Auto Bildi ja Auto peatoimetajana töötav Tom Drechsler. „Teiseks peab elektriline Porsche olema esimesest silmapilgust peale Porsche, ning seda Taycan ka on. Kolmandaks kinnitab meie test, et pikkade vahemaade läbimine elektri jõul on täiesti võimalik.“


Frozen Blue Taycan 4S läbis 100 000 km vastupidavustesti Saksa autoajakirjaga Auto Bild

Auto, motor und sport sai samal ajal enda kätte Taycan Cross Turismo 4. Kärtsrohelises Mamba Green-toonis auto lisandus hiljuti toimetuse proovisõiduautode parki. Umbes kahe aasta jooksul peaks ka selle sõiduki odomeeter jõudma kuuekohalise näiduni. Tegemist on esimese korraga, kui Motor Presse Stuttgarti kirjastus läbib täispika kestvustesti (100 000 km) elektriautoga. „Loomulikult on väga eriline omada kestvustestide autopargis Porschet. Pärast mitmeid lühemaid testsõite, mis kestsid maksimaalselt 12 kuud, kui harilikult ainult kolm kuni kuus kuud, on nüüd käes aeg läbida elektrisõidukiga 100 000 kilomeetrit maksimaalselt kahe aasta jooksul,“ ütles auto, motor und sporti peatoimetaja Michael Pfeiffer.

„Oleme nüüd kindlad, et suudame ka elektrisõidukitega saavutada nii täpse laadimisprotsesside ja energiakulu dokumenteerimise, mis vastab meie kvaliteedistandarditele. See on hädavajalik, et anda kompetentne hinnang sõiduki argikasutuse kvaliteedi kohta. Loomulikult tunneme uudishimu ka selle suhtes, kuidas Cross Turismo saab hakkama igapäevase kaaslase rollis,“ lisab ajakirja testi- ja tehnikajuht Jens Dralle.

Nutikas, roheline ja säästlik: tootmine

Lisaks Taycanile endale on uuteks etalonideks ka tema kaasaegsed tootmismeetodid, seda eriti jätkusuutlikkuse ja digiteerimise alal. Stuttgart-Zuffenhausenisse ehitati kõrgtehnoloogiline tootmistsehh, kus pruugitakse uusi tehnoloogiaid ja protsesse. Tehisintellekt on näiteks kasutusel elektriajamite tootmisel. Tänu masinõppele suudavad kaamerasüsteemid hinnata kvaliteeti veelgi täpsemalt kui tavalised ilma tehisintellektita süsteemid. See vähendab ka töötajatele langevat koormust, sest nemad peavad nüüd vähem järelkontrolli tegema. Üks ressurssesäästvate protsesside ja tehnoloogiate näiteid on aga robotite energia taaskasutus. Sarnaselt Taycanile muundatakse kineetiline energia pidurdusprotsesside käigus elektrienergiaks ning salvestatakse superkondensaatoritesse. Roboti kiirendamise ajal kasutatakse salvestatud energia uuesti ära.

„Taycan on uuenduslik ja samamoodi on seda Taycani tootmine,“ ütleb Porsche tootmis- ja logistikadirektor Albrecht Reimold. „Alates tootmise algusest aastal 2019 oleme Taycane valmistanud täielikult süsinikuneutraalsel viisil. Sama kehtib praegu kõigi sportautode tootmise kohta meie Zuffenhauseni ja Leipzigi tehastes. See viib meid taas sammukese võrra lähemale nullmõjuga tehase visioonile. Nutikas, roheline ja säästlik – selline on meie arusaam jätkusuutliku tootmise kohta.“

 

Taycani sedaankerega mudelid

NEDC: keskmine energiakulu 27,0–25,4 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

WLTP: keskmine energiakulu 24,1–19,6 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

Sõiduulatus elektriga 370–512 km, linnas 440–630 km

Taycan Cross Turismo mudelid

NEDC: keskmine energiakulu 28,1–26,2 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

WLTP: keskmine energiakulu 26,4–21,2 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

Sõiduulatus elektriga 389–490 km, linnas 463–616 km

Taycan Sport Turismo mudelid

NEDC: keskmine energiakulu 27,4–25,7 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

WLTP: keskmine energiakulu 24,7–20,2 kWh/100 km, heitgaaside keskmine CO2 sisaldus 0 g/km

Sõiduulatus elektriga 358–497 km, linnas 433–619 km

Energiakulu ja heitmehulga andmed on saadud vastavalt seadusega määratud mõõtemeetoditele. Kõik Porsche pakutavad uued autod on saanud tüübikinnituse vastavalt kergsõidukite ülemaailmse ühtlustatud katsemenetluse (WLTP) nõuetele, NEDC-tsükli näitajad on seetõttu tuletatud WLTP näitajatest.

Kütusekulu ja CO2 heitkoguse teatmik, mis sisaldab andmeid kõigi uute sõiduautomudelite kohta, on tasuta saadaval kõigis uute sõiduautode müügikohtades ja elektrooniliselt nähtav Transpordiameti veebilehel aadressil https://eteenindus.mnt.ee/public/heitkogusteteatmik/heitkogusteTeatmik.jsf

Viimati muudetud: 16.10.2023