Tänapäeval on Porsche vapp üks maailma populaarsemaid kaubamärke. 1952. aastast alates on see ehtinud kõiki Zuffenhausenist pärit sportautosid. Kuid kust tekkis idee sellise vapi loomiseks? Jäljed viivad meid tagasi 1950. aastate alguse New Yorki.
Tänapäeval tuntakse seda märki kõikjal maailmas, kuid esimest korda ehtis tootja vapikilp Porsche autot 1952. aastal. Stuttgardi linnavapist inspiratsiooni saanud vapi keskel on tagajalgadele tõusnud hobune kuldse kilbi taustal. Ülalpool asuvat linnanime ääristavad liidumaa värvid – punane ja must – ning Württemberg-Hohenzollernite vapilt pärit stiliseeritud hirvesarved. Ülaservas asuv kiri Porsche moodustab vapile omamoodi kaitsva katuse.
Vähem tuntud on aga selle kvaliteedimärgi sünnilugu. Porsche kiri on olnud kõigi Zuffenhauseni sportautode mootorikattel juba aastast 1948. Kuid ehtsa kaubamärgi loomine mudelile 356 võttis seejärel veel tervelt kolm aastat. Märtsis 1951 pöördusid Porsche ja Ottomar Domnick – Stuttgardi arst ja üks esimesi Porsche-omanikke – Saksamaa kunstikoolide poole, kuulutades välja disainikonkursi peaauhinnaga tuhat Saksa marka. Kuid ükski pakutud kavand ei tundunud neile veenev. Idee sai hoo sisse aga tootjafirma kodulinnast kaugel-kaugel – Põhja-Ameerikas New Yorgis.
Max Hoffman lükkab hoo sisse
Hoffman Motor Company omanik, Austria päritolu Max Hoffman oli see, kes vapi loomisele otsustava tõuke andis. Hoffman tegeles Euroopa sportautode impordiga ja oli autotööstuse ringkondades juba tuntud nimeks kujunenud. Tema müügisalongi oli kavandanud tipparhitekt Frank Lloyd Wright ning mis auto Hoffman iganes sinna välja ka pani, muutus see tavaliselt Ameerika teedel ülimenukaks.
Üsna pea pärast esimese Porsche 356 USA-sse toomist võitis Hoffman New Yorgi osariigis Watkins Glenis toimunud autode elegantsikonkursil auhinna kõige huvitavama auto eest. Kuid veendunud esteedina nägi ta võitjaautos veelgi kasutamata potentsiaali. 1951. aasta lõpul New Yorgis toimunud ärilõunal Ferry Porschega kohtudes käiski Hoffman oma mõtte välja: vaja on välja töötada visuaalselt silmatorkav kvaliteedimärk, identiteeti veelgi tugevdav sümbol.
Porsche vapi evolutsioon, Porsche AG
Tema ettepanek lükkaski masinavärgi tööle. 27. detsembril 1951 pani Ferry Porsche kirja järgmise mõtte: „Rooliratta keskmes kiri „Porsche“ ja Stuttgardi vapp või midagi sarnast.“ Saksamaale naasnult palkas Porsche disainer Franz Xaver Reimspiessi, kelle ülesandeks sai kavandada kaubamärk, mis peegeldaks ettevõtte juuri ning tema toodete kvaliteeti ja dünaamilisust.
Viies evolutsiooniaste
Tulemus elab tänaseni. 1952. aastal ilmus vapp Porsche 356 rooliratta keskmesse, 1954. aastast alates kaunistab see esiluuki ning 1959. aastast ka rattarummusid. Praegu on kasutusel vapi viies evolutsiooniaste, vahepeal on seda kaasajastamiseks pisut kohendatud, kuid olemus pole kunagi muutunud.
Viimati muudetud: 16.10.2023