Porsche 911 Dakar läbis edukalt katsesõitude programmi kruusal, liival ja lumel

Maailma-esmaesitlus Los Angeleses

16. novembril 2022 (Eesti aja järgi 17. novembril kell 5:00) toob Porsche Los Angelese autonäitusel avalikkuse ette legendaarse 911 väga erilise variandi – uue 911 Dakari. See on esimene kaheukseline sportauto, mis pakub väljapaistvaid maastikusõiduomadusi. Mudelinimi on austusavaldus Porsche esimesele üldvõidule Pariis-Dakari maratonrallil. Selle murdelise tähtsusega esikoha tõi aastal 1984 eriettevalmistusega Porsche 911, millele esimest korda oli paigaldatud neljarattavedu.

Rohkem kui 10 000 kilomeetrit katsesõite maastikul

Auto katsetamisel ei piirdunud projekti üldjuhi Achim Lamparteri alluvuses töötanud insenerid üksnes Weissachi katsepolügooni intensiivse kasutamisega. Tegelikult katsetas arendustiim 911 Dakari mitmel pool maailmas äärmuslikes oludes rohkem poole miljoni kilomeetri vältel, sealhulgas läbiti üle 10 000 kilomeetri teedeta maastikul. Château de Lastoursi katserada Lõuna-Prantsusmaal oli näiteks paik, kus auto juhitavust testiti ralli kiiruskatsetele tavapärastes oludes vedrustuse peenhäälestamiseks. Sillutamata pinnastel läbitud ohtrad kilomeetrid panid Porsche 911 Dakari tõsiselt proovile. „Kõik Dakari tiimid tulevad siia, et enne rallile minekut oma autosid Euroopas katsetada,“ rääkis Porsche tehasesõitja Romain Dumas. Esialgu oli prantslane hämmingus, kui sai kutse uut 911 just Château de Lastoursi katsetama tulla. Kuid hämming asendus kiiresti tunnustusega Dakari silmapaistvate maastikusõiduomaduste suhtes. Isegi hüpped polnud veermiku jaoks mingi probleem tänu toekale konstruktsioonile ja suurendatud kliirensile. Samamoodi mängeldes sai 911 Dakar hakkama ka külglibisemisega läbitavates pikkades kurvides. „Ma teadsin, mida 911 suudab maanteel,“ ütles Dumas, „kuid ma olin täiesti pahviks löödud sellest, kui hästi auto tuli toime lahtise pinnasega.“

Walter Röhrlile avaldasid muljet juhitavus lumel ja jääl

Kahekordne autoralli maailmameister Walter Röhrl ei suutnud loomulikult vastu panna kiusatusele 911 Dakari proovida Rootsis Arjeplogi polügoonil toimunud intensiivsete katsesõitude ajal. Külmunud järvesid kattev paks jää annab Porsche katsesõitjatele ideaalse sõidupaiga, mida 90 protsendi ulatuses katab kinnisõidetud lumi – see on realistlikum teekate kui puhas jää. Tänu lume madalale hõõrdetegurile on määravad haarduvus ja roolimistäpsus. Isegi väljaspool sillutatud teid peab Porsche 911 pakkuma korralikku tagasisidet. Porsche margi saadik Röhrl oli vaimustuses: „Selle autoga on uskumatult lõbus sõita. Kõik töötab nii täpselt ja ettearvatavalt. Ükski Porsche klient ei usu, mida kõike selle autoga teha saab, enne pole saanud ise järele proovida.“

Intensiivsed katsesõidud kaljustes ja liivastes kõrbedes

Uus 911 Dakar pidi end tõestama ka kiiretel liivaradadel ja kõrgetel luidetel. Dubais ja Marokos ei andnud katsesõitjad maastiku-sportautole armu, tõustes kuni 45 kraadini ulatunud kuumuses ikka ja jälle järskude nõlvadega 50-meetristele luidetele. „911 Dakar näitas aukartustäratavat suutlikkust ka kõrbetingimustes,“ rääkis 911/718 mudelkondade juht Frank Moser. „Just siin pääsevad 911 Dakari põhimõttelised eelised kõige paremini mõjule. Kerge kaalu, suurema kliirensi, võimsa tagamootori ja lühikese teljevahe kombinatsioon tagab meeliülendava sõiduelamuse. Sain seda omal nahal kogeda Saharas toimunud katsesõitudel.“

Bergmeisterit ja Kerni üllatas sõidudünaamika erinevatel pinnastel

Porsche margi saadik Jörg Bergmeister sai auto arendustööde protsessis samuti osaleda. Teda üllatas tavalisest palju kõrgema sportauto sõidudünaamika nii lahtistel pinnastel kui ka asfaldil: „Ma poleks kunagi arvanud, et nii suure kliirensiga ja maastikurehvidel auto tundub asfaldil ikka nagu Porsche 911.“ Ka arendussõitja Lars Kern väljendas viimaste, peenhäälestusele pühendatud katsesõitude käigus oma üllatust: „Esialgu ma ei julgenud selle autoga piire otsima hakatagi. Aga olen väga rahul juhitavusega lahtistel pinnastel. Isegi ABS on optimeeritud kruusal pidurdamiseks. Maastikurehvid on ikka täiesti hämmastava pidamisega. See auto on tõeline paugupill!“

 

911 Dakar

NEDC: kütusekulu keskmiselt 10,5 l/100 km, CO2-heitme hulk keskmiselt 239 g/km

WLTP: kütusekulu keskmiselt 11,3 l/100 km, CO2-heitme hulk keskmiselt 256 g/km

Energiakulu ja heitmehulga andmed on saadud vastavalt seadusega määratud mõõtemeetoditele. Kõik Porsche pakutavad uued autod on saanud tüübikinnituse vastavalt kergsõidukite ülemaailmse ühtlustatud katsemenetluse (WLTP) nõuetele, NEDC-tsükli näitajad on seetõttu tuletatud WLTP näitajatest.

Kütusekulu ja CO2 heitkoguse teatmik, mis sisaldab andmeid kõigi uute sõiduautomudelite kohta, on tasuta saadaval kõigis uute sõiduautode müügikohtades ja elektrooniliselt nähtav Transpordiameti veebilehel aadressil https://eteenindus.mnt.ee/public/heitkogusteteatmik/heitkogusteTeatmik.jsf

Viimati muudetud: 16.10.2023