Lisaks automatiseeritud keretsehhile ja tavapärasele koosteliinile kasutab Porsche kuni kolme Manufakturi astet: Exclusive Manufaktur, Sonderwunsch-osakond ja süsinikkiu-Manufaktur. Tehase üheks eripäraks on ka seal samas asuv sadulsepatöökoda, kus kohapeal välja õpetatud meistrid valmistavad mudelipõhiseid polstreid ja katteid nahast, Race-Texist ja kangastest.
Erimudelite, näiteks kahevärvilise kerega 911 Dakar, värvimine toimub vastavalt Manufakturi traditsioonidele käsitsi. Unikaalne on ka see, et kõik 911 variandid ja erimudelid valmivad ühel ja samal tootmisliinil – alates Carrerast kuni eriseeriate ning Porsche Carrera Cup’i võistlusautodeni, mis osalevad võidusõitudel üle maailma.
„Eksklusiivsed 911 mudelid, nagu S/T ja Dakar, esindavad meie legendaarse sportauto valiku tippu. Ühelt poolt kannavad need edasi ajalooliste sportautode, näiteks 356, Manufakturi traditsioone. Teiselt poolt kehastavad need meie klientide unistusi, mille elluviimisele Porsche keskendub,“ sõnas Porsche AG tootmis- ja logistikadirektor Albrecht Reimold.
„911 mudelite tootmine Zuffenhauseni tehases ühendab ainulaadselt automatiseeritud tootmise tõhususe ja Manufakturi käsitöömeisterlikkuse eelised,“ sõnas Zuffenhauseni tehase juhataja Jens Brücker. „911 eriseeriamudelid pakuvad meile erakordset võimalust demonstreerida oma käsitööoskusi autode valmistamisel. Manufakturi erinevad etapid tehases võimaldavad meil muuta eksklusiivsed 911 mudelid tõeliselt ainulaadseteks meistriteosteks.“
911 eriseeriamudelite tõeliseks eripäraks on käsitöö, mis mängib nende koostamisel keskset rolli. Exclusive Manufaktur keskendub detailidele, alates spetsiaalsete nahk- ja tekstiiliosade valmistamisest kuni välisilme täiustamiseni erinevate lisade, ehisosade ja eritellimusel loodud disainielementideni. Sonderwunsch Manufaktur viib aga ellu ka kõige erakordsemad ideed, võimaldades valmistada isegi ainulaadseid üksikeksemplare vastavalt klientide unikaalsetele soovidele.
Eriseeriamudeli tootmisprotsess 911 Turbo 50 Years näitel
Nagu 911 tavaversioonide puhul, algab ka eriseeriamudeli 911 Turbo 50 Years tootmine ulatuslikult automatiseeritud keretsehhis, kus toorikkere kokkupanekuks kasutatakse umbes 300 robotit. Ka järgmised koostamisetapid järgivad tavapärast tootmisprotsessi – ajami- ja veermikukomponendid ning elektri- ja elektroonikaosad paigaldatakse samal koosteliinil.
Eriprotsessid tulevad mängu näiteks siis, kui auto jõuab sadulsepatöökotta. Seal paigaldatakse interjööri teatud detailid, mis on valmistatud šotiruudulisest kangast ja nahast, järgides algupärase 1974. aasta Turbo stiili. Pärast „paaripanekut“ – ajami ja kere ühendamist peakoosteliinil – läbivad Zuffenhauseni eksklusiivsed kaheukselised mudelid kõik lõppkoostamise etapid, kuni need jõuavad test- ja viimistluskeskusesse lõplikule ülevaatusele.
911 eriseeriamudelite tulevased omanikud on eriti altid oma autosid isikupärastama. See leiab aset pärast tegelikku tootmisprotsessi ühes kahest sportautotootja viimistlusosakonnast: kas Exclusive Manufakturis või Sonderwunsch Manufakturis.
Ainulaadsete autode lõppviimistleja – Exclusive Manufaktur
Porsche mudelite vääristamine Exclusive Manufakturis põhineb eelkõige hoolikal käsitööl. Klientidele on saadaval umbes tuhat erinevat personaliseerimisvõimalust. Näiteks saab valida mitmesuguste dekoorivariantide vahel või tellida spetsiaalseid disainipakette, nagu Heritage-pakett 911 S/T jaoks või Rallye-pakett 911 Dakari mudelile, mis rõhutavad nende erimudelite ainulaadsust.
Erinevate värvide, materjalide ja varustusvariantidega nii välimuse kui ka interjööri osas on Porsche täiustamiseks lõpmatult võimalusi. Sinna kuuluvad ka välimuse ehisosad luukidel, ustel ja küljepaneelidel või täiendav naha, Race-Texi ja kanga kasutamine siseviimistluses, näiteks keskkonsoolil või kliimaseadme tuulutusavadel.
Need üksikdetailid, näiteks numbrikleebised ustel või erinevad nahkdetailid armatuurlaua ja uste üleminekul, paigaldatakse käsitsi. Sellised silmatorkavad lahendused nagu lombivalgustid ustes, mis projitseerivad maapinnale Heritage „Icons of Cool“ logo, annavad 911 ihaldatud mudelitele veelgi isikupärasema ilme. Keskmiselt veedab personaliseeritud 911 Exclusive Manufakturis kuni kuus päeva.
Tõeliselt ainulaadne sportauto – 911 eriseeriamudel Sonderwunsch Manufakturist
Tulevane omanik, kes tahab oma niigi haruldase eriseeria-911 muuta üksikeksemplariks, võib kasutada sportautotootja Sonderwunsch-programmi. Palju võimalusi värvide ja materjalide osas pakub ka niinimetatud tehasetellimus. Kuid peamiselt keskendutakse siin veelgi enam üksikeksemplaride ehitamisele. Klientide ja disainerite loovusel ja fantaasial pole sisuliselt piire, need peavad vaid vastama Porsche kõrgetele kvaliteedistandarditele ja õigusaktidest tulenevatele nõuetele.
Ühele Itaalia kliendile loodud 911 Dakar on ilmekas näide eriseeriamudelist, mida Sonderwunsch Manufaktur veelgi isikupärastas. Selle erilise Dakari ainulaadset iseloomu rõhutab kolmetooniline värvkate. Värvitoonid Signal Yellow (kollane) ja Gentian Blue Metallic (sinine) meenutavad disainipaketti Rallye, mis omakorda toob meelde Pariis-Dakari ralli võitjaauto. Eri värve eraldav joon sellel kollektsionäärimudelil on samuti värvitud. Selleks kasutati värvitooni Lampedusa Blue (sinine). Värvimisprotsessi ettevalmistamise käigus vajalikud teibid paigaldas omanik ise.
Kergmetallvelgede kodarad on samuti Signal Yellow värvitoonis, kuna Lampedusa Blue on kasutusel veljepöia serval. Kogu värvimistöö tehti käsitsi. LED-maatriksesitulesid täiendati Lampedusa Blue toonis aktsentvõruga. Roostevabast terasest valmistatud kaitseelemendid auto esi- ja tagaosas ning küljekarpidel on mustad. Kollase värvi teema jätkub interjööris pakkudes kontrasti mustale sisule – armatuurlaua, keskkonsooli ja uksepaneelide õmblustel ja ääristel. Plus-sportistmete peatugesid kaunistavad Speed Yellow toonis kollased tikitud kirjad „911 Dakar“. Porsche topeltsiduriga käigukasti (PDK) alumiiniumist käiguvalitsat täiendab Speed Yellow toonis nahast aplikatsioon.
Unistused tehakse süsinikust – süsinikkiu-Manufaktur 911 puristlikele variantidele
Eriseeriamudelid, millel kergkonstruktsioonidele erilist tähelepanu pööratakse, läbivad põhitehases auto koostamisel veel ühe tootmisjärgu – süsinikkiu-Manufakturi. Peaaegu kõik 911 puristlike variantide, näiteks S/T ja GT-mudelite lisaosad paigaldatakse käsitsi väljaspool tavalist koosteliini. Selleks kinnitatakse värvitud toorikkere spetsiaalsele montaaživankrile, kus paigaldatakse autole kõik süsinikkiust valmistatud lisadetailid, näiteks uksed, luugid ja tiivad eriseeria-911-le, mis kaalub kõigest 1380 kilogrammi. Iga süsinikdetail kinnitatakse spetsiaalsesse kruviraami ning seda reguleeritakse koosteprotsessi ajal käsitsi, tagamaks täpset sobivust. Kui kõik välisdetailid saavad külge, saadetakse nüüdseks valminud kere tagasi tavalisele koosteliinile.
Teistest tootjatest erinev: Porsche sadulsepatöökoda
Erinevalt paljudest teistest autotootjatest on Porschel Zuffenhauseni tehases oma sadulsepatöökoda. Siin lõigatakse välja, õmmeldakse kokku ja paigaldatakse peaaegu kõik nahast, Race-Texist ja kangast valmistatavad interjööripinnad. Lõikamiseks kasutatakse automaatset kõrgsurve-veejoaga lõikurit. Õmblusalal õmmeldakse katted kokku ja valmistatakse ette vooderdamiseks. Et tagada oma kõrgete kvaliteedinõuete täitmist, on Porsche üks väheseid tootjaid, kes autointerjööride valmistajaid ise välja koolitab.
Lisab pisut värvi: kahetooniline käsitsi peale kantud värvkate 911 Dakaril
Disainipaketiga Rallye 911 Dakari mudelite värvkate erineb tavalisest ning sel on üks ainulaadne müügiargument: kui 911 Dakari tulevane omanik valib disainipaketi Rallye, saab ta kahetoonilise värvkatte (valge ja Gentian Blue Metallic) koos kuldsete-punaste ehistriipudega. Pärast valge alusvärviga katmist kannavad töölised sinise kontrastvärvi auto kerele käsitsi. Käsitsi värvimiseks kulub umbes seitse ja pool tundi. Alusvärvi lihvitakse liivapaberiga käsitsi, seejärel kaetakse kinni valgeks jäävad osad ning kantakse käsitsi peale sinine Gentian Blue Metallic värv. Käsitsi värvimise jaoks loodi enne tootmise algust uued tööprotsessid ja -alad, sealhulgas niinimetatud multiliin värvi käsitsi pealekandmiseks. Lõppviimistlus tehakse Exclusive Manufakturis, kus töötajad panevad käsitsi paika iseloomulikud punased ja kuldsed eraldusribad.
Lähemat infot ning foto- ja videomaterjali leiate Porsche meediakeskusest aadressil newsroom.porsche.com
Viimati muudetud: 04.12.2024