Georg Maipuu – mees, kes kannab unistuste eest hoolt

 

Porschest kui unistuste autost oleme Porsche 75. aasta puhul rääkinud nii Siimu, Pille kui ka Urbani lugudes. “Driven by Dreams” egiidi all lõppeva aasta viimasel kuul on eriti paslik rääkida aga inimesest, kes Porsche maailmas kõikide nende unistuste eest hoolt kannab. 

 

Saage tuttavaks – Porsche Tallinna esinduse klassikute tehnik Georg Maipuu. Eestis ainuke, kes on ametlikult pälvinud Porsche tehase vastava sertifikaadi ning auväärse tiitli Caretaker of Dreams.

Unikaalne väljaõpe

On selgemast selge, et autondus tõmbab neid, kellel on selle vastu keskmisest kõrgem huvi. Nii ka Georgi. “Kuigi peale gümnaasiumi lõppu asusin Taltechis majandust õppima, sain üsna pea aru, et see pole minu ala ning läksin Tallinna Tehnikakõrgkooli autotehnikat õppima. Sealt see tee autode ja Porschedeni mind tõi.” 

Georgi esimene töökoht oli multibrändi töökojas ja seejärel Alfa Romeos. Viimased 10 aastat on tema töölaud seisnud Mustamäel Porsche Tallinna esinduses, kus ta on esimesest päevast peale tegelenud vaid klassikutega. Oskuse nende haruldaste ja vanaaegsete masinatega ümber käia on ta saanud väljaõppel Porsche tehases, mida kinnitab ka sertifikaat. 

Sertifikaadi saamine polnud lihtne. Õpingud kestsid kolm aastat ning sisaldasid nii teooriat kui ka praktikat Stuttgardis. Õpetajateks olid spetsialistid, kes on aastakümneid Porsches töötanud ja paljude tehniliste lahenduste väljatöötamisega omal ajal tegelenud. Ja autod, mille peal õpiti, olid enamasti pärit Porsche muuseumi kogudest ehk tööd sai teha väga eriliste mudelitega. 

“Atesteerimiseksamil pidi teadma peast kõiki Porsche klassikalisi mudeleid, vastama suurele hulgale teooria küsimustele alates Porsche ajaloost kuni spetsiifiliste tehniliste eripäradeni ning ka praktikas oma oskused ette näitama,” kirjeldab Georg. Nüüd, kui sertifikaat käes, võib ta Porsche klassikute hooldustehnik olla kus tahes piirkonnas üle maailma.

Taaskasutus kui elustiil

Vanade autode juures paelub Georgi eelkõige ehedus. Nendes on algupärast autot ja inseneritööd näha igas detailis ja osas, vastupidiselt uutele autodele, kus paljud funktsioonid on viidud automaatseks ja elektrooniliseks. 

Oma olemuselt on Georg pigem taaskasutuse usku, kellele ei meeldi asju kergekäeliselt ära visata. Ta leiab, et ka auto taastamisel peaks üritama originaalosi võimalikult palju säilitada ja taastada ning tema silmis on aja jooksul detailidele kogunenud nn paatinalgi oma võlu. “Klassikute puhul näen eriti, kuidas remontimine ja õigesti hooldamine end ära tasub. Näiteks on mul töös 1974. aasta 911 S, mis täna maksab umbes 50 000 eurot, kuid kümne aasta pärast võib selle väärtus olla umbes 100 000 euro kanti. See on ju päris hea tootlus ühe unistuse kohta,“ muigab ta.

Porsche Tallinna esinduse töökojas on eraldatud Georgile omaette ala, mis tuntavalt eristub kolleegide omast. Silm märkab riiulitel raamatuid ja katalooge, kõikvõimalikke varuosi ja mootorijuppe, seinu katavad autode joonised ja vanad plakatid. Siin on tunda erilist vintage vibe’i.

Klassikute hooldamine erineb moodsatest autodest kardinaalselt. “Klassiku diagnostika ei käi nii nagu tänapäeva autol, kus enamik vigu leitakse elektroonilisel teel. Vanadel autodel tuleb kõik detailid üksipulgi läbi katsuda, taskulambiga kõik nurgatagused ja praod üle vaadata, sest peidus võib olla väga palju esialgu silmale nähtamatuid probleeme.”

Iga auto, mis Georgi juurde jõuab, on eelmisest erinev. “Pole olemas kahte täpselt samasugust Porschet, seega iga projekt on minu jaoks ainulaadne. Lisaks puudub neil digitaalne ajalugu, mistõttu on vaja sageli kaevuda raamatutesse ja tehase materjalidesse, et leida õigeid varuosi ja disainelemente.” 

Siinkohal on mehele abiks Porsche klassikute raamatusari “Originale”, kust saab olulist infot kõikide klassikute ja neile uuesti toodetavate varuosade kohta. Kuid alati kõike ka raamatust ei leia. Näiteks otsis ta ühele 1973. aasta Targale istmekangast igalt poolt, kuni lõpuks leidis paraja tüki originaalriiet ühest Austria kangavabrikust. “See oli omaette tüütu protsess, kuid see kõik tasub ära, kuna selliselt hoiame ka auto väärtust ajas.”  

Ka ise klassiku omanik

Aastate jooksul on Georgi käe alt läbi käinud 200 klassikut, mille omanikud on nii Eestist kui ka lähiriikidest. Ta ise on samuti ühe klassiku – hõbedase Porsche 924 Targa – omanik. 

“Mulle tohutult meeldib selle auto voolujooneline disain, hea juhitavus ja lihtsus. Puhas sõitmise auto, kus ei ole midagi üleliigset, nagu roolivõimendi või elektrilised aknad. Kui töö esinduses lõpeb, nokitsen oma auto kallal, et see eesootavaks suvehooajaks sõiduvalmis seada.” 

Porsche on, muide, üks väheseid autotootjaid (kui mitte ainus), kes siiamaani ka vanadele autodele originaalvaruosi toodab, et hoida klassikute pärandit ja väärtust.

Pidev eneseareng

Hoolt vajavaid unistusi veereb Georgi töölauale üha enam, kuna Porsche klassikuid tuleb järjest juurde. “Klassikuks nimetatakse autosid, mis on olnud tootmisest maas enam kui kümme aastat. Viimastel aastatel tuli näiteks juurde neli uut klassikut,” täpsustab ta. 

Nii nagu muutuvad autod, peab ka Georg ajaga kaasas käima ja end pidevalt täiendama. “Näiteks 911 on pidevas arenemises. Vaatad küll, et enam paremaks minna ei saa, aga tuleb jälle uus versioon, mis teeb eelmisele silmad ette. Iga auto vajab eraldi väljaõpet ning ka iga mõne aja tagant uut koolitust.” 

Hetkel on Georgil töös 4-5 projekti korraga ja tööde järjekord vähemalt aasta. “Kõige enam meeldib mulle teha klassikute mootoreid. See on keeruline ja aeganõudev töö, kuid arendab ja pakub tohutut väljakutset. Igasuvisel Porsche Festivalil loen kokku ka oma tehtud mootorid, viimati oli neid seitse ning mitte ühegagi pole tänaseni probleeme olnud.” 

Unistajad ja unistused 

Georgi arvates erinevad Porsche klassiku omanikud keskmisest autoomanikust teistsuguse maailmavaate ja suhtumise poolest. Nad on tõelised autofännid, kes hindavad klassikat, väärtustavad ajalugu ja tipptasemel inseneritööd. “Äge on hoolitseda autode eest, mis on ka nende omanike poolt südamest hoitud. See auto tähendab neile rohkem kui lihtsalt transpordivahendit punktist A punkti B. See on nende jaoks unistus ja eriti tore on näha siirast rõõmu, kui oled nende unistuse paremaks muutnud, üles putitanud ja tolmu pealt pühkinud.” 

Kõigi nende kümne aastaga, mis Georg on Porschedega tegelenud, on ta aru saanud, et Porsche teebki maailma parimaid sportautosid. “Ja see ei ole mingi õpitud lause,” muigab ta. “On imetlusväärne näha nii lähedalt seda inseneritööd ja kirge, mida sellesse autosse on algusest peale pandud. Kuidas iga mudeliga on järgmist jälle paremaks lihvitud, detailidele mõeldud ja suutlikkust pidevalt täiustatud. Mõtled küll, et paremaks pole võimalik minna, aga näe, on.”

Viimati muudetud: 15.01.2024