Porsche Mission X: veel üks unistus võtab kuju

Porsche puhul on uuenduslikud kontseptautod alati olnud tuleviku vundamendiks. Sportautotootja jätkab seda tava oma uusima kontseptautoga. Mission X on efektne tõlgendus hüperautost, mille Le Mansi prototüübi laadsed uksed avanevad üles-ette ning millel on suure jõudlusega tõhus elektriajam.

Mission X on dramaatilise välimusega kaheistmeline auto, mida esitleti 8. juunil 2023 – päev enne näituse „75 aastat Porsche sportautosid“ avamist Stuttgart-Zuffenhausenis asuvas Porsche muuseumis. See on erilise tähtsusega kuupäev: 75 aastat tagasi, 8. juunil 1948 sai rotsterist nr. 1 esimene Porsche nimega auto, millele anti kasutusluba avalikel teedel liiklemiseks. See oli sportautomargi sünd.

„Porsche Mission X on tuleviku sportauto verstapost. See kannab edasi eelmiste aastakümnete legendaarsete sportautode teatepulka. Nii nagu 959, Carrera GT ja 918 Spyder enne teda, annab ka Mission X otsustava tõuke tuleviku sõidukikontseptsioonide evolutsioonilisse arengusse,“ ütles Porsche AG juhatuse esimees Oliver Blume. „Julgus unistada ja unistuste autod on meie jaoks ühe mündi kaks külge. Porsche on jäänud Porscheks ainult tänu pidevale muutumisele.“

Porsche peadisainer Michael Mauer:  „Mission X on selge pühendumine margi põhiväärtustele. Meie margi ja toodete identiteedi jätkuv ja laienev väljendus on meile oluline kompass meie seeriatoodanguautode arengu kujundamisel. See kontseptauto sümboliseerib äratuntavate võidusõidugeenide ja luksusliku üldmulje sümbioosi.“

Umbes 4,5 meetrit pikk ja kaks meetrit lai kontseptauto Mission X on hüperauto kohta suhteliselt kompaktne. 2,73-meetrise teljevahega sarnanevad tema mõõtmed Carrera GT ja 918 Spyderi omadega. Aerodünaamika kaalutlustel on kontseptautol ees ja taga erineva mõõduga rehvid: ees 20-tollised, taga 21-tollised.

Disain: margi klassikaliste elementide uustõlgendus

Mission X esindab kaasaegse suutlikkuse ja luksuse tippu. Tema sujuvad vormid ja jõulised jooned demonstreerivad samal ajal, et hüperautod ei pea ilmtingimata agressiivsed välja nägema. Vähem kui 1,2 meetri kõrgune madal ja voolujooneline kere on värvitoonis Rocket Metallic – see elegantne kerevärv töötati välja spetsiaalselt kontseptauto tarvis. Auto vööjoonest allpool leiab ka süsinikumustriga disainielemente. Need komponendid on satiinlakiga kaetud ja seetõttu õrnalt värvilised, kuid materjali struktuur on siiski selgelt nähtav.

Kontseptauto velgedelt võib leida hoolikalt läbimõeldud detaililahendusi. Tagaratastel on peaaegu nähtamatud, turbiinilabade sarnased õhusuunajad, mis aitavad parandada pidurite jahutust.

Mõlemat sõitjat katval klaaskuplil on väljaspool näha süsinikkiuga tugevdatud plastist valmistatud kandeelemendid. Le Mansi stiilis uksed kinnituvad A-piilarile ja katusele ning avanevad ette-üles. Kunagi kasutati sama tüüpi uksi legendaarsel ringrajaautol Porsche 917. Pilkupüüdev detail on ka valgussignatuur, mille tarvis töötasid disainerid välja uudse tõlgenduse Porsche iseloomulikest nelja-punkti-graafikast. Esitulede püstine kuju on inspireeritud kunagistest võistlusautodest Porsche 906 ja 908 ning need ulatuvad allpool peaaegu teepinnani. LED-tulemooduleid raamib kõrgtehnoloogiline kandekonstruktsioon, jättes nähtavale kitsad päevasõidutuled ja suunatuled. Tulede sisselülitamisel süttivad need umbes nagu silm avaneb silmapilgutuse järel.

Mission X-il esitletakse Porsche kaasajastatud vappi

Otsekui õhus hõljuv tagumine valgusallikas ulatub üle kogu auto laiuse ning annab Mission X-i tagaosale iseloomuliku väljanägemise. Eriti silmapaistev detail on Porsche läbipaistev valguskiri. Otsekui õhus rippuv tagatuli kasvab välja kaasaegsest tugikonstruktsioonist ning ulatub nelja segmendina üle kogu auto tagaosa. Aku laadimisel hakkab täht E kirjas Porsche vilkuma, lisades üldpildile salapära hõngu.

Üks eriline detail on veel Porsche kaasajastatud vapp, mida  Mission X-il esimest korda esitletakse. Poleeritud väärismetall, kolmemõõtmeline kärgstruktuur, vapilooma värskendatud välimus ja tagasihoidlikum kuldne värv – need osutuvad lähemal vaatlusel erinevusteks Porsche uuendatud vapi ja eelmise versiooni vahel. Oma puhtama ja kaasaegsema teostusega kommunikeerib täiustatud vapp Porsche iseloomu. Mission X-il võib vapi leida esiluugilt ja roolilt ning ühevärvilisena veljekapslitelt.

Keskendumine juhi vajadustele paistab välja interjööri asümmeetriast ja värvikontseptsioonist. Istmed on erinevate värvilahendustega. Kui välja jätta Andalusia Brown toonis pruunid nahkdetailid, on juhiiste värvitoonis Kalahari Grey (helehall) ning moodustab värvikombinatsioonilt ühtse terviku keskkonsooli ja armatuurlauaga. Kaasreisija iste on aga Andalusia Brown-värvi. Lisaks süsinikplastist kandeosaga istmetele ja auto kandeossa integreeritud kuuepunkti-turvavöödele paistab võidusõidust saadud inspiratsioon välja ka avatud ülaosaga roolilt. Sealt leiab ka sõidurežiimi lülitid ja käiguvahetuslabad. Auto pardal on terve hulk kaameraid. Salvestamine algab kohe, kui juht vajutab salvestusnuppu (REC) mitmeotstarbelisel kontrolleril.

Kaasreisija poolel on armatuurlaual kinnitussüsteem, kuhu saab soovi korral paigaldada ajavõtumooduli. Mission X-i jaoks lõi Porsche Design spetsiaalse ajavõtumooduli, kus näitu kuvatakse nii analoog- kui ka digitaalkujul. Kellad on ajavõtuks kasutatavad nii ringrajal kui ka rallis ning võivad juhile näidata ringiaegu ja muud olulist infot.

Tehnilised sihid: tipptase võimsuse ja massi suhte, aerodünaamilise surujõu ning laadimisvõimsuse osas

Porsche hiilgab e-suutlikkusega, kuid on teerajaja ka jätkusuutliku mobiilsuse alal. Kontseptauto paistab silma mõlemas valdkonnas. Sihiks on võetud, et kui Mission X läheb seeriatootmisse, siis

  • on ta kiireim tänavasõiduauto Nürburgringi Nordschleifel,
  • on tema võimsuse ja massi suhe ligikaudu üks hobujõud kilogrammi kohta,
  • ületavad tema aerodünaamilise surujõu näitajad praeguse 911 GT3 RS-i omi,
  • pakub ta oma 900-voldise süsteemiarhitektuuriga oluliselt paremat laadimisvõimsust ning ületab laadimiskiiruselt praegust priimust Taycan Turbo S-i umbes kahekordselt.

Aku on paigaldatud istmete taha. Selline paigutus koondab suurema massi auto keskele. Sarnaselt tavalise keskmootoriga autodele on see alus eeskujuliku juhitavuse saavutamiseks.

Eelkäijad: Porsche uuenduslikud superautod

Oma aja kiireim seeriaauto, esimene süsinikkiust seeriatoodangu-Porsche ja esimene tänavasõiduauto, mis läbis Nürburgringi Nordschleife ajaga alla seitsme minuti – Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) ja 918 Spyder (2013) olid supersportautode maailmas verstapostideks. Seetõttu ongi nad Mission X-i kontseptuaalsed eelkäijad.

Aastal 1985 debüteerinud Porsche 959 oli omamoodi tehnikaplatvorm. Selle 450-hobujõuline kuuesilindriline topeltturboga boksermootor paigaldati optimeeritud aerodünaamikaga keresse ning andis supersportautole tippkiiruseks 317 km/h – toona oli see seeriatoodangu sportautode maailmarekord.

Oma V10-mootori ja 612 hobujõu, raevuka disaini ja millegagi võrreldamatu sõidukogemusega püsib Porsche Carrera GT supersportautode seas tänini legendi staatuses.

Porsche hübriidtehnoloogia saavutas efektse tipptaseme 918 Spyderiga. Septembris 2013 sai sellest kaheistmelisest 887-hobujõulisest sportautost esimene tänavaliikluseks mõeldud sõiduk, mis läbis 20,6 kilomeetri pikkuse Nürburgringi Nordschleife kiiremini kui seitsme minutiga – ajaks mõõdeti 6.57. Porsche siht on jääda truuks sellele kõrgeimale e-suutlikkuse standardile. Kui Mission X peaks minema seeriatootmisse, on selle eesmärk olla kiireim tänavasõiduauto Nürburgringi Nordschleifel.

Viimati muudetud: 16.10.2023