Klientidele mõeldud täiselektrilise võidusõiduauto kontseptmudel
Täpselt Münchenis toimuva näituse IAA MOBILITY 2021 (7.–12. september) alguseks pakub Porsche efektset vaadet autonduse tulevikku. Kontseptauto Mission R ühendab endas moodsaima tehnika ja jätkusuutlikud materjalid – näiteks looduslike kiududega tugevdatud plasti – kirega võidusõidu vastu. Lisaks progressiivsele disainile sai eriti sale täiselektriline võistlusauto kõik Stuttgart-Zuffenhauseni sportautodele iseloomulikud jooned. Porsche Mission R-i kaks uudse konstruktsiooniga elektrimootorit arendavad niinimetatud kvalifikatsioonirežiimis kuni 800 kW (1088 hj). Umbes 80 kWh mahutavusega aku ja uuenduslik energia taaskasutussüsteem võimaldavad sprindivõidusõite läbida võimsust kaotamata.
„Porsche on kaubamärk inimestele, kes oma unistusi ellu viivad. Sama kehtib ka võidusõidu kohta. Me näitame oma uuendusalast tugevust võidusõidurajal, demonstreerime südikust uute radade avastamisel ja rõõmustame autoomanikke sportlikku suutlikkusega,“ ütles Porsche AG juhatuse esimees Oliver Blume. „Lisaks osalemisele vormel-E MM-võistlustel teeme nüüd järgmise pika sammu elektrilise liikuvuse suunas. Kontseptauto on meie arusaam täiselektrilisest klientidele mõeldud võidusõidust. Mission R kehastab kõike seda, mis teeb Porsche tugevaks: suutlikkust, disaini ja jätkusuutlikkust.“
Mootorispordikliendid on Porsche juures väga lugupeetud. Ajast, mil 31 aastat tagasi korraldati esimene Porsche Carrera Cup Deutschland, on sportautotootja Weissachis valmistanud ja klientidele tarninud üle 4400 Cupi auto. Nende töökindlate ja kiirete võidusõiduautode baasil korraldatakse kogu maailmas üle 30 ühemargi-võistlussarja. 911 GT3 Cupi uusim versioon toodi välja tänavuse võistlushooaja eel ning põhineb 992 mudelkonnal. Porsche Mission R annab aimu, milline võiks välja näha tuleviku ühemargisari täiselektriliste autodega.
Kvalifikatsiooniseades ligi 1100 hobujõudu arendav nelikveoline auto saavutab 100 km/h paigaltstardist vähem kui 2,5 sekundiga. Tippkiirus on üle 300 km/h. Võistlusrajal saavutab elektriauto samasuguseid ringiaegu nagu praegune Porsche 911 GT3 Cup. Tänu uue konstruktsiooniga elektrimootoritele ja akuelementidele – mis on kõik varustatud uuendusliku otsese õlijahutusega – arendab kontseptauto Porsche Mission R võistlusseades pidevvõimsust 500 kW (680 hj). Aku võimsuse vähenemine ülekuumenemise tõttu on välistatud. Elektrimootor võimsusega kuni 320 kW (435 hj) käitab esisilda, kuna tagasillale suunatakse kuni 480 kW (653 hj). Tänu moodsale 900 V tehnikale ja Porsche turbolaadimisele on võidusõitude vahel tarvis vaid 15-minutilist pausi, et laadida aku 5-protsendiselt täituvuselt 80 protsendini. Laadimine võib toimuda võimsusega kuni 340 kW. Mission R saab ka Porsche aktiivaerodünaamika (PAA) edasiarenduse koos õhutakistuse vähendamise süsteemiga (DRS) ninaosas ja tagatiivas. See koosneb kolmest ribist kummaski ninaosa külgmises õhuvõtuavas ja reguleeritavast kaheosalisest tagatiivast.
Lisaks uuenduslikule akutoitel elektriajami kontseptsioonile keskendub ka kontseptauto kere CO2 hulga vähendamisele ja jätkusuutlikkusele. Kere on suures osas valmistatud looduslike kiududega tugevdatud plastist (NFRP), mille alusmaterjal saadi põllumajandusest pärinevatest linakiududest. Seda ökoloogilist materjali kasutatakse ka esisplitteri, difuusori ja küljekarpide juures. Samuti leiab NFRP laialdaselt pruukimist Mission R-i interjööris, näiteks uste sisekülgede, tagumise vaheseina ja istme valmistamisel.
Interjööridisain on täielikult keskendunud juhi vajadustele. Roolile juhtseadiste vahele ergonoomiliselt paigutatud ekraan kuvab võistluse ajal tarvilikku infot. Teine, roolisamba kohal paiknev ekraan näitab küljepeeglite kaamerate ja keskmise tahavaatekaamera kujutist. Istmest paremal asuvat puutekraani saab kasutada näiteks juhi biomeetriliste andmete kuvamiseks. Arvukaid teisi interjööris leiduvaid kaameraid saab kasutada põnevate kaadrite edastamiseks otseülekande käigus.
Mission R-i projektiga toob Porsche reaalse ja virtuaalse võidusõidu teineteisele lähemale kui kunagi varem. Monokoki juhimoodul on täpselt samasuguse kujuga nagu e-võidusõidu simulaatori oma. Süsinikkiul põhinevast komposiitmaterjalist valmistatud turvakonstruktsioonis on ühendatud kõrge kaitsevõime ning väike kaal ja iseloomulik välimus. Porsche insenerid ja disainerid nimetavad uue konstruktsiooniga süsinikkatust välisskeletiks. See ühendab endas turvapuuri ja katusepaneeli funktsioonid. 4326 millimeetri pikkune Porsche Mission R on pisut lühem kui praegune 718 Cayman, kuid 1990 millimeetriga sellest oluliselt laiem ja 1190-millimeetrise kõrgusega ka tunduvalt madalam.
Viimaste aastate jooksul on kontseptautod Mission E (2015) ja Mission E Cross Turismo (2018) andnud selge eelvaate Porsche esimestele tulevastele täiselektrilistele sportautomudelitele. Sportsedaan Porsche Taycan (2019) ja praktilisema kujuga Taycan Cross Turismo (2021) on väga sarnased kontseptautodele nii välimuse kui ka tehnika poolest ning praeguseks jõudud edukalt turgudele kõikjal maailmas – teiste sõnadega on oma missiooni edukalt täide viinud. Nüüd esitle Porsche Mission R-iga oma arusaama sellest, milline hakkab välja nägema kliendipõhine autovõidusõit tulevikus. Näituseautot esmaesitleti täna Münchenis näitusel IAA MOBILITY.
Viimati muudetud: 16.10.2023