Porsche 356 Continental

Ferry Porsche unistus: Porsche 356 Continental, toodetud 3. mail 1955

Ferry Porsche unistas. Unistas autost, mida polnud olemas. Seetõttu otsustas ta luua selle ise.

Porsche 356 on auto, millega pandi algus Porsche sportautodele. 8. juuni 1948 sai esimene Porsche 356 kasutusloa ja seda toodeti kuni 1966. aastani, kokku 76 313 autot.

  • 356 (1948–1955), 7627 tk
  • 356 A (1955–1959), 21 045 tk
  • 356 B (1959–1963), 30 963 tk
  • 356 C (1963–1966), 16 678 tk

Kui eri generatsioone sümboliseerivad numbrite taga tähed A, B ja C, siis on olemas ka üks eriti haruldane mudel – 356 Continental, mida toodeti vaid 1955. aastal ainult Ameerika turu jaoks. Limiteeritud väljalaske tõttu on see üks hinnatumaid masinaid kogu maailmas.

Üks väga eriline 356 Continental sõidab kevadsuvisel hooajal ka Eesti teedel, roolis tõeline (ajalooliste) autode entusiast Pille Kirjanen.

Porsche Continental – lühikese elueaga legend

Selleks, et auto erilisusest aru saada, tuleb korra minna ajas tagasi. Porsche Continentali taga on mees nimega Max Hoffmann. Edukas Porschede diiler USA turul, tänu kellele Stuttgardi autotootja 50-ndate Ameerikas edukalt kanda kinnitas. Hoffmann, kes tundis kohalikku turgu, teadis, et ameeriklased eelistavad autosid, millel on nimi, mitte number, ning tegi ettepaneku nimetada Porsche 356 mudel Continentaliks. Kuna Hoffmann oli usaldusväärne partner, kelle arvamus oli oluline ja soovitused varemgi hästi töötanud, hakatigi tootma 1955. aastal USA turu jaoks Porsche 356 mudelit Continentali nime all.

Paraku jäi aga tootmisaeg üürikeseks. Continentali nime kasutamine jäi ette USA kohalikule autotootjale – Fordile, kellel oli sama nimega väga luksuslik mudel Lincoln Continental. Kuna Ford ähvardas Porsche kaevata nime kasutamise pärast kohtusse, otsustas Porsche Continentali nimest loobuda ning juba 1956. aasta sügisel esitleti uut 356 A mudelit. Porsche Continental kuulub seega esimese generatsiooni, aastail 1948–1955 toodetud 356-te ehk pre-A-de (enne A-d) hulka.

Disain ja eriline varustus

356 Continental pole Pillel ainukene rariteet, talle kuulub ka 1978. aasta Porsche 911 SC targa mudel. Mõlemad masinad on pea 100-protsendiliselt originaalid (Porsche Continental on 98% originaal, 911 aga 100% originaal).

Igal kevadel võtab Pille oma „tibudelt“ garaažis katted maha ja teeb nendega aasta esimesed sõidud Nõmme tänavatel. „Usun, et esimese autona täna keegi sellise 68-aastase vanaprouani ei jõua,“ lausub Pille. Nii veider kui see ka pole, aga ta on alati soovinud endale vana autot, ideaalis sama vana masinat kui ta ise. „Continental on küll minust tükk maad vanem, aga see 911 on täpselt minu vanune,“ lisab ta.

Vanade Porschede puhul paelub Pillet disain – selle auto kuju ja joon on nii äratuntavad päris esimestest 356-st kuni viimaste 911-ni ning see on ka põhjus, miks ta 356-t otsima hakkas. „Lähemal uurimisel hakkasin vaatama, milline see MINU 356 olla võiks, sest generatsioone on mitmeid. Kõige klassikalisemaks loetakse ikka pre-A-d, mistõttu just sellele Continentalile mul silm peale jäi,“ lisas ta.

Antud eksemplari muudab eriliseks ka auto lisavarustus. „See on kupee katuseluugiga. Sellise varustusega autosid toodeti alla 500,“ teab Pille rääkida. Lisaks on autol 1500 Super mootor 70 hobujõuga tavapärase 1300-se mootori ja 50 hobujõu asemel. Samuti on erilised kere külge integreeritud udutuled, kuna tol ajal paiknesid need põrkeraua küljes. „Arvatakse, et see auto toodeti võidusõitudeks, millele annab kinnitust ka esimene stabilisaatorivarras, mis oli sel ajal kasutuses vaid võidusõiduautodel, ning neli summutitoru.“

Auto on seest punane, mis loob põneva kontrasti auto heleda beežika välimusega. Armatuuris asetseb töökorras Telefunkeni raadio, mis küll paraku FM-sagedusi ei püüa.

Sõidurõõm, mitte sõidumugavus

Pille saab väga hästi aru, et tegemist on autoga, mida tegelikult pole absoluutselt vaja ja mille omamine tundub paljudele ebaloogiline, aga sellegipoolest pakuvad need masinad talle sellist rõõmu, mida mitte kusagilt mujalt ei leia. „Mäletan, kui käisin esimest korda Porsche klassikute üritusel, siis see emotsioon, mis ma sealt sain, oli minu jaoks ülivõrdes. Päike paistis, auto sõitis, kõik oli nii hästi. Tabasin end mõtlemast, et just selliste hetkede nimel tasubki teha pikemaid tööpäevi ja ohverdada midagi muud. See on emotsioon, tõeline sõidurõõm, tunne ilusast hetkest,“ kirjeldab ta.

Continentaliga väljasõit on omaette sündmus. „Võtan krokodillid ja käivitusabi kaasa, bensupaagi täis, ka teine aku oli mõnda aega lisaks autos, sest kunagi ei tea, millal neid vaja võib minna,“ muigab Pille.

Selline haruldus jääb loomulikult silma ka linnapildis ja harvad pole juhused, kui inimesed astuvad ligi, uudistavad, pakuvad abi, kui teele jääd. „Kõige ehedamalt on meeles mul hetk, kui minu juurde astus välismaalane, kes soovis lihtsalt seda head vana auto bensiini lõhna nuusutada. Ja seda mul siin jätkub,“ muigab Pille.

Muidugi trumpavad kaasaegsed autod sõidumugavuse poolest vanad Porsched üle. Pille jaoks pole nende autode puhul oluline sõidumugavus, vaid eeskätt sõitmisest saadav rõõm.

Selleks, et vana klassikut omada, peab olema tulihingeline fänn. Juhul kui on soovi ka endale klassikut muretseda, siis tasub teha põhjalik uurimustöö. Mõtle läbi, kui haruldast ja originaalset masinat otsid. Kas soovid taastada auto ise nullist või soetada juba renoveeritud auto. Valmis auto ostmisel uuri kindlasti, kus ja kes on selle taastanud, sest vaatamata tehtud eeltööle, ostad ikka „põrsa kotis“.

 

Viimati muudetud: 16.10.2023